Waarom je een groen communicatiebureau zou willen inhuren

Marjel Neefjes is tekstschrijver, eindredacteur en videomaker bij De Lynx. Het leukste aan haar werk? ‘Je spreekt de meest uiteenlopende mensen. De ene dag sta ik te filmen in een lab, de volgende dag interview ik een innovatieve boer en daarna ga ik wandelen met een boswachter. Tussendoor peuter ik telefonisch nog een ronkend citaat uit een gedeputeerde.’ Dat we bij De Lynx werken vanuit een groen hart en ons gespecialiseerd hebben in thema’s als natuurbeheer, biodiversiteit en natuurinclusieve landbouw, ziet Marjel als een groot voordeel.
Home » Blog » Waarom je een groen communicatiebureau zou willen inhuren

 

Als je een communicatiebureau inhuurt, wil je natuurlijk iemand die verstand heeft van communicatie. Dat is duidelijk. Maar het is toch ook best handig als de mensen die voor je gaan werken een beetje snappen waar het qua inhoud over gaat. Er zijn niet voor niks bureaus die zich specialiseren in communicatie over zorg, of over auto’s.

Gespecialiseerd in groen

De Lynx is gespecialiseerd in groen. Ofwel ‘natuur, klimaat en ruimte’, zoals de ondertitel van ons logo luidt. En neem dat maar een beetje ruim: ook verbrede landbouw scharen we daaronder. We hebben een paar biologen in ons team, een ruraal socioloog, een sociaal geograaf en een cultuurtechnicus. En dan ook nog een boerin en een foodie. Maar toch ook wat mensen die communicatie hebben gestudeerd. En dan nog onze vormgevers (waarvan er een overigens bioloog is) en webbouwers (waaronder die ruraal socioloog). Maar ook als collega’s geen groene studie hebben gedaan, selecteren we ze alsnog op hun groene hart.

Groene achtergrond in de praktijk

Die groene achtergrond komt toch echt altijd van pas. Bijvoorbeeld toen BoerenNatuur ons vroeg om een taai tekstdocument met 41 beheerpakketten voor agrarisch natuurbeheer beter toegankelijk te maken, zodat boeren zin zouden krijgen om ermee aan de slag te gaan. We schreven natuurlijk een steengoede offerte, maar een belangrijk argument om voor ons te kiezen vonden ze toch wel dat we snappen waar het over gaat.

Expertise en ervaring

Omdat collega Judith al jaren werkt voor het ANLb (Agrarisch Natuur- en Landschapsbeheer) en voor Agrarische Collectieven bijvoorbeeld, en dus het verschil weet tussen botanisch en kruidenrijk grasland. En omdat ik zelf bioloog en schapenboerin ben, en jarenlang in de biologische landbouw heb gewerkt. Dat onze jonge vormgeefster uit de stad het verschil niet kent tussen een houtwal en een scheerheg, dat geeft dan niet; zij maakt dan weer de mooiste ontwerpen.

En dan is het helemaal leuk om te horen dat BoerenNatuur dolgelukkig is met hun mooie, aantrekkelijke, toegankelijke website, vol infographics en factsheets waar boeren gelijk mee aan de slag kunnen. En dat we die zo snel en gestructureerd in elkaar hebben gezet. Ook van boeren krijgen ze enthousiaste reacties. Op zo’n mooi compliment kunnen we dan weer even teren.

En laten we wel wezen, ik vind communiceren en teksten schrijven superleuk, maar ik zou toch minder zin hebben om een magazine over auto’s te maken, of een website over ouderenzorg. Tenzij dat natuurlijk op een zorgboerderij zou zijn!

 

Wil je zien hoe we de 41 beheerpakketten voor agrarisch natuurbeheer hebben gepresenteerd? Kijk dan op www.beheerpakketten-biodiversiteit-melkveehouderij.nl