‘Veestapel’ in beeld voor de Stichting Zeldzame Huisdierrassen

Hoe breng je de waarde van oorspronkelijke huisdierrassen tot leven? Stichting Zeldzame Huisdierrassen (SZH) schakelde De Lynx in voor een compleet nieuwe folder, van tekst tot ontwerp. Met een speels, maar krachtig design en een unieke ‘veestapel’ op de voorkant, vertelt de folder waarom deze rassen belangrijk zijn voor de toekomst.
Home » Actueel » ‘Veestapel’ in beeld voor de Stichting Zeldzame Huisdierrassen

Die oude algemene folder van de Stichting Zeldzame Huisdierrassen (SZH), die kon toch eigenlijk echt niet meer. Hij zag er gedateerd uit, en de informatie klopte ook niet meer helemaal. En omdat ze heel blij waren met de zoekkaart die we laatst voor ze gemaakt hadden, klopten ze bij ons aan.

Dat formaat van die zoekkaart leek ze ook wel wat voor de nieuwe folder: een A3, maar dan zigzag gevouwen tot een langwerpig formaat. En dan liefst van een lekker stevig papier, zodat je echt iets vasthebt als je hem in handen krijgt. Zo gezegd, zo gedaan!

Het leuke aan het maken van deze folder was dat die van A tot Z helemaal opnieuw tot stand moest komen. Met een frisse blik, oog op de toekomst, over een andere boeg. Meer pakkend, meer direct, meer waarom deze oorspronkelijke huisdierrassen – van paarden en runderen tot kippen, eenden en zelfs de zwarte bij – er nog steeds toe doen, juist voor de toekomst. Niet alleen erfgoed en terugkijken dus, maar ook de blik vooruit.

Het maken van zo’n nieuwe folder blijkt dan een proces waarbij de opdrachtgevers weer eens heel goed moeten nadenken waar ze nou eigenlijk voor staan. Daar hebben we natuurlijk intensief in meegedacht. Zo kwamen we met diverse overleggen en tekstvoorstellen over en weer tot een mooie tekst.

Toen de vorm. Over de voorkant waren we het snel eens: een ‘veestapel’ van oorspronkelijke rassen à la de Bremer Stadsmuzikanten. Van de binnenkant van de folder maakten we een soort poster om de zeven verschillende functies van oorspronkelijke rassen te visualiseren. Daarmee bleef op de achterkant genoeg ruimte over voor uitleg over het hoe en waarom van de organisatie.

De SZH is laaiend enthousiast over de folder, vertelt Tamara Pigot: “Door dit fijne proces hebben we een perfect eindresultaat, waar we trots op zijn!”