Nieuw logo past Groene Bondgenoten als een handschoen

Strategie / Tekst / Vormgeving / Websites

Opdrachtgever

Vogelbescherming Nederland, LandschappenNL, de Natuur- en Milieufederaties, IVN Natuureducatie en SoortenNL
Home » Portfolio » Nieuw logo past Groene Bondgenoten als een handschoen

In veel groene organisaties spelen vrijwilligers een hoofdrol. Met veel enthousiasme zorgen ze ervoor dat soorten worden gemonitord en wilgen worden geknot. Superbelangrijk! Maar zouden die vrijwilligers samen werken, dan zouden ze nog veel meer kunnen bereiken, geloven zes groene organisaties. De zes organisaties slaan daarom de handen ineen om hun vrijwilligers beter te ondersteunen. Ze vroegen De Lynx om mee te denken over een communicatieplan.

De vraag

Daarop adviseerden we: het is belangrijk om eerst een identiteitsplan te maken: wie zijn we en wat is onze kernboodschap? Daar hielpen we bij. Daarop ontwikkelden we ook het logo en de huisstijl.

  • We haalden eerst relevante informatie op. We wilden alles weten over de identiteit van de nieuwe organisatie en welke elementen daarvan terug zouden moeten keren in het logo. Groene Bondgenoten is het initiatief van zes organisaties en dat maakte het extra uitdagend. Wat vinden zij belangrijk, wat moet herkenbaar zijn? Moeten kleuren wel of juist niet matchen met de kleuren uit de eigen huisstijl van de organisaties?
  • Verschillende varianten op verschillende middelen. Hebben we de identiteit goed te pakken, dan kan de vormgever aan de slag. We maakten verschillende varianten, waarbij we goed uitlegden hoe we tot een logo komen. Favoriete varianten werkten we ook uit in verschillende kleurstellingen en in combinatie met verschillende middelen, zodat de klant kon zien hoe een logo uitpakt in de praktijk. In het winnende Groene Bondgenoten-logo herken je organische bladvormen die drie figuren vormen – en belangrijk: er is duidelijk ruimte voor groei.
  • Testen met een logowolk. Een logowolk is heel behulpzaam om een nieuw logo te testen. Je plaatst een logo dan tussen de logo’s van 25 andere, vergelijkbare organisaties. Valt het logo op, werken vorm en kleur goed, is de tekst leesbaar? Je kunt een logowolk ook al gebruiken bij de eerste brainstorm, zodat je gerichter kunt nadenken over onderscheidende vormen en kleuren.

Het resultaat

  • Een logo dat precies de identiteit van de organisatie verbeeldt: groen en samen, met ruimte voor groei.
  • Een logo dat opvalt tussen die van andere, vergelijkbare organisaties.

Neem eens een kijkje op: www.groenebondgenoten.nl