Kan het misschien… iets creatiever? Vier tips voor creatief schrijven

Er was eens… een tekstschrijver. Of nou ja, eigenlijk was ze projectleider. En parttime eventmanager, fotograaf, telefoniste, koffiedame, brandjesblusser, netwerker. Af en toe een stukkie schrijven voor de nieuwsbrief, dat moest ook nog wel lukken, toch? Altijd begon ze opgewekt met typen, en typen kon ze!
Home » Actueel » Kan het misschien… iets creatiever? Vier tips voor creatief schrijven

Alinea na alinea vulde zich met woorden, het verhaal van a tot z en nog een beetje meer. De feiten gecheckt, d’s en t’s op de juiste plek. Appeltje eitje, een kind kan de was doen en zo vlogen de jaren voorbij. Tot…

Op een dag had ze met voldoening zo weer duizend woorden getypt toen er een ronkend gesnurk opsteeg aan de andere kant van het scherm. De projectleider/eventmanager/… /tekstschrijver spitste haar oren. Hoorde ze dat nou goed?

Het leek wel of haar doelgroep in slaap was gevallen! Irritatie borrelde op in haar borst – wie dacht de doelgroep wel wie hij was?? – maar toen een week later de luiken opnieuw dichtvielen, zo halverwege alinea twee, krabde ze zich achter de oren. Was het misschien toch een beetje… saai?

Met een beginnend gevoel van paniek surfte ze naar de website van haar favoriete communicatiebureau en – voilà – vond daar pardoes drie tips voor een tekst die meer gaat sprankelen.

Creatief schrijven? Dat kun jij ook!

Creatief schrijven gaat over spelen met taal, nieuwe invalshoeken, het oproepen van beelden en het wekken van nieuwsgierigheid. En het mooiste? Iedereen kan het leren. Met een paar tips en tools kun je aan de slag. In deze blog duiken we in de wereld van creatief schrijven, geven we praktische tips en laten we zien hoe je saaie teksten transformeert tot verhalen die blijven hangen. Klaar? Laten we beginnen!

Waarom creatief schrijven werkt

Creativiteit maakt je tekst aantrekkelijker en houdt de lezer bij de les. Of je nu een nieuwsbrief, een blog of een social-media-post schrijft, een frisse invalshoek of een pakkende verhaallijn kan het verschil maken. Het is ook een geweldige manier om complexe onderwerpen toegankelijk te maken of terugkerende thema’s verrassend te belichten.

Creatief schrijven is sowieso een goeie oefening voor je brein. Je zult ook merken dat een schrijfproces véél leuker wordt. Niet alleen je tekst, ook jij wordt er dus beter van.

Met hele kleine aanpassingen kun je al een creatievere draai geven aan je teksten. Drie technieken om eens mee te oefenen:

Tip 1: die goeie ouwe cliffhanger

Nog één aflevering dan… Je weet dat de wekker morgen weer vroeg gaat, en toch.

Allemaal dankzij de cliffhanger. Stop van die nagelbijtende open eindjes aan het eind van een aflevering, en mensen blijven kijken. Speel in je tekst ook eens met cliffhangers. Onderbreek je verhaal, sluit alinea’s af met een vraag of suggereer dat er iets te gebeuren staat.

Tip 2: show, don’t tell

Je kunt vertellen dat die tekst oersaai is.

Of je vertelt hoe je collega glazig naar het papier staart. Dat hij de afgelopen tien minuten nog geen bladzijde heeft omgeslagen. (Drie keer zijn smartphone erbij gepakt, dat wel.) Hoe hij zuchtend zijn lange lijf omhoog slingert: ‘Nog een bakkie dan maar?’ en sloffend koers zet naar de keuken. Waar hij vervolgens een kwartier staat te ouwehoeren met de stagiair.

Show, don’t tell: een hele oude wijsheid. En een hele goede. Kun je iets beschrijven in plaats van het plompverloren te vertellen? Het trekt mensen je verhaal in, zodat ze… nou ja, beter bij de les blijven!

Tip 3: kies eens een ander perspectief

Wie laat je je verhaal vertellen? Je zult verstelt staan hoeveel perspectieven te verzinnen zijn. Neem je lezer eens mee op reportage, kies een onverwachte hoofdpersoon, doe alsof je een dier bent, schrijf in een dialoog of verpak je boodschap in een sprookje.

Stap voor stap beter worden

Creatief schrijven leer je door te oefenen én te lezen. Analyseer teksten die je aanspreken en leg ook eens berichtgeving van verschillende media rond hetzelfde onderwerp naast elkaar. Welke invalshoek kiest de auteur? Welke titel kiest hij/zij? Hoe begint het verhaal? Hoe houdt hij/zij de aandacht vast?

Elk artikel dat je leest voegt een nieuw hulpmiddel toe aan je creatieve gereedschapskist. Steeds vaker zul je technieken herkennen. Steeds vaker zul je ze zelf toe kunnen passen. En kijk dan eens wat het met je teksten doet.

Terug naar onze tekstschrijver-in-spe

Aarzelend begon de projectleider/eventmanager/… /tekstschrijver te typen, de nieuwe tips vers in het achterhoofd. Nieuw perspectief? Cliffhanger? Ze verzon een opmerkelijke invalshoek, gaf kleur aan een grijze beschrijving en hield de lezer in spanning. Zowaar begon ze er nog plezier in te krijgen ook.

Hoe het afliep?

Ze werkte natuurlijk nog lang en gelukkig.