‘Gratis’ geld, wie wil dat nou niet? Voor een comfortabel huis met een lagere energierekening bovendien. Vol goede moed zetten gemeenten hun subsidieregelingen klaar. En dan wil die pot met geld amper leger worden.
Hoe kan dat? En belangrijker: wat doe je eraan?
Wat vaak wordt vergeten: duurzaam gedrag is niet alleen een kwestie van geld. Zelfs als iemand overtuigd is van het nut van isoleren, moeten nog heel wat kwartjes de goede kant opvallen.
De klantreis noemen we dat in communicatieland. Het zijn alle stappen die iemand doorloopt om tot actie over te gaan. Wie op zoek is naar een ander huis gaat het oude niet verduurzamen. Een zieke moeder of een lekkage kan plotseling alle aandacht opslokken. Een woningeigenaar moet weten: Waar vind ik een betrouwbaar bedrijf? Moet ik met het dak of toch met de kozijnen beginnen? Welke subsidie kan ik aanvragen? Het is dus belangrijk de reis van je klanten in beeld te hebben. En je te realiseren: die subsidie aanvragen, dat is maar één stap op een lange weg van bewustwording, overtuigd raken, weten en doen.
Gedragsverandering is bovendien een ingewikkeld proces. Weerstanden spelen daarbij een belangrijke rol. Je kunt met feiten (of geld) strooien tot je een ons weegt, als je de juiste barrières niet wegneemt gaat niemand aan de slag.
Maar welke weerstanden zijn dat dan? Soms ligt het voor de hand. Of dénk je dat het voor de hand ligt. Beter is het je doelgroep gewoon maar eens te vragen.
Inwoners van een gemeente uit het oosten van het land vonden vooral heel veel gedoe om een subsidie aan te vragen, bleek uit een onderzoek dat we zelf uitvoerden. We kwamen tot de volgende adviezen.
Waar we zelf mee worstelen: mensen hebben weinig vertrouwen in de overheid. Ben je als gemeente dan wel de juiste afzender? Of kun je brieven en flyers beter vanuit het Energieloket versturen? Maar dan denken inwoners misschien dat het om een commerciële afzender gaat. We zijn benieuwd: wat denk of kies jij?
Communicatiebureau de Lynx
Gebouw met de Vaas
Gerrit Zegelaarstraat 1
6709 TA Wageningen
Meer weten over
ons groene hart?