Isolatiesubsidie beschikbaar, maar weinig aanvragen? Zo krijg je inwoners in beweging

Je werkt bij een gemeente en hebt een missie: meer mensen hun huis laten isoleren. Isoleren kost veel geld, daar heb je aan gedacht. Je wist een voorstel met een prachtig budget door de gemeenteraad te loodsen. Nu staat de subsidie open en zit je klaar, wachtend op de hoos van aanvragen. Valt dat even tegen.
Home » Blog » Isolatiesubsidie beschikbaar, maar weinig aanvragen? Zo krijg je inwoners in beweging

‘Gratis’ geld, wie wil dat nou niet? Voor een comfortabel huis met een lagere energierekening bovendien. Vol goede moed zetten gemeenten hun subsidieregelingen klaar. En dan wil die pot met geld amper leger worden.

Hoe kan dat? En belangrijker: wat doe je eraan?

Geld is mooi, maar inwoners hebben meer aan hun hoofd

Wat vaak wordt vergeten: duurzaam gedrag is niet alleen een kwestie van geld. Zelfs als iemand overtuigd is van het nut van isoleren, moeten nog heel wat kwartjes de goede kant opvallen.

De klantreis noemen we dat in communicatieland. Het zijn alle stappen die iemand doorloopt om tot actie over te gaan. Wie op zoek is naar een ander huis gaat het oude niet verduurzamen. Een zieke moeder of een lekkage kan plotseling alle aandacht opslokken. Een woningeigenaar moet weten: Waar vind ik een betrouwbaar bedrijf? Moet ik met het dak of toch met de kozijnen beginnen? Welke subsidie kan ik aanvragen? Het is dus belangrijk de reis van je klanten in beeld te hebben. En je te realiseren: die subsidie aanvragen, dat is maar één stap op een lange weg van bewustwording, overtuigd raken, weten en doen.

Ken de weerstanden

Gedragsverandering is bovendien een ingewikkeld proces. Weerstanden spelen daarbij een belangrijke rol. Je kunt met feiten (of geld) strooien tot je een ons weegt, als je de juiste barrières niet wegneemt gaat niemand aan de slag.

Maar welke weerstanden zijn dat dan? Soms ligt het voor de hand. Of dénk je dat het voor de hand ligt. Beter is het je doelgroep gewoon maar eens te vragen.

Subsidie? Maak het makkelijk!

Inwoners van een gemeente uit het oosten van het land vonden vooral heel veel gedoe om een subsidie aan te vragen, bleek uit een onderzoek dat we zelf uitvoerden. We kwamen tot de volgende adviezen.

  • Maak de regeling eenvoudiger. We komen regelmatig omslachtige procedures en ingewikkelde voorwaarden tegen. Kijk eens of je die eenvoudiger kunt maken. Tip: neem de afdeling communicatie aan de voorkant mee, nog voor je je subsidievoorstel voorlegt aan het college.
  • Maak de risico’s klein. Kunnen inwoners pas ná het nemen van een maatregel subsidie aanvragen? Dat betekent dat ze het bedrag zelf eerst moeten voorschieten. Voor sommigen is dat een serieuze hindernis, blijkt uit ons onderzoek. Onze klant was al op de goede weg: door aanvragen voor subsidie vóóraf te beoordelen en het geld voor mensen te reserveren. Nu communiceren ze er ook wat beter over.
  • In één oogopslag. Welke subsidie pas bij mij? Als een inwoner eerst pagina’s met voorwaarden moet lezen om daar achter te komen, raak je hem of haar gegarandeerd kwijt. Kun je in één oogopslag de verschillende regelingen vergelijken?
  • Deel ervaringsverhalen van inwoners, om anderen te informeren. Dit helpt bovendien de norm verschuiven: aan de slag met verduurzaming wordt normaal, de buurman doet het immers ook!

Ben je de juiste afzender?

Waar we zelf mee worstelen: mensen hebben weinig vertrouwen in de overheid. Ben je als gemeente dan wel de juiste afzender? Of kun je brieven en flyers beter vanuit het Energieloket versturen? Maar dan denken inwoners misschien dat het om een commerciële afzender gaat. We zijn benieuwd: wat denk of kies jij?