Communicatie gaat voor een groot deel over het begrijpen van en in contact komen met je doelgroep(en). Iedere doelgroep heeft namelijk een andere kijk op klimaatadaptatie en vindt verschillende aspecten daarvan belangrijk. Effectieve communicatie gaat erom om vanuit de belevingswereld van je doelgroep te redeneren en om aspecten daarvan te koppelen aan je boodschap.
Niet iedereen heeft bijvoorbeeld dezelfde kennis, zorgen en motivatie als het gaat om klimaatadaptatie. De een heeft al een groene tuin en een dak vol zonnepanelen, terwijl de ander het liefst een betegelde tuin heeft omdat ze daar hun auto willen parkeren. Dat zijn twee heel verschillende doelgroepen. Om erachter te komen welke aanpak voor welke doelgroep werkt, is het belangrijk om het gesprek met ze aan te gaan. Dit kun je bijvoorbeeld doen tijdens evenementen waar die doelgroep vaak is. Met informatie uit het gesprek kun je de acties en boodschap aanpassen aan wat de doelgroep belangrijk vindt en waar ze voor in actie zullen komen.
Communicatie over klimaat en duurzaamheid roept verschillende vormen van weerstand op bij verschillende doelgroepen. Mensen vinden het bijvoorbeeld opdringerig of raken ontmoedigd door de omvang van het probleem. Deze weerstanden los je niet op door het klimaat expliciet te blijven benoemen. Noem het klimaat of duurzaamheid eens niet in je communicatie, maar laat de positieve of negatieve effecten voor zich spreken.
Neem bij een negatieve focus bijvoorbeeld de consequenties van droogte voor funderingen, hittestress of de risico’s van overstromingen in een omgeving en koppel dat aan duidelijke acties.
Kies bij een positieve benadering voor een focus op meer schaduw door bomen, gezellig met de buurt iets doen, een mooie leefomgeving of goedkoper wonen door isolatie en koppel hier acties aan.
Mensen zijn meer bereid hun gedrag te veranderen als ze er voordelen uit halen. Een manier om dat voor elkaar te krijgen, is om de acties leuk te maken.
Een goed voorbeeld daarvan is het NK Tegelwippen. Hier zit een wedstrijdelement in, wat zowel inwoners als gemeenten motiveert om mee te doen. Als je hier dan laagdrempelige acties aan koppelt, zoals het planten van plantjes of het aanleggen van een regenton, gaat klimaatadaptatie een stuk makkelijker en toegankelijker voelen voor je doelgroep.
Andere voordelen waar je op kunt focussen zijn meer schaduw, en dus minder hittestress en minder kans op wateroverlast door het vergroenen.
Het bijkomend voordeel van een positieve insteek is dat de acties ook veel leuker worden voor de groene communicator, omdat je minder tegen weerstand aanloopt. Dit geeft positieve energie om door te pakken met nog meer acties voor een klimaatadaptieve leefomgeving!
Klimaatadaptatie is voor veel mensen een abstract begrip. Door gebruik te maken van beelden, visualisaties en praktijkvoorbeelden maak je het tastbaar en begrijpelijk. Wat werkt goed?
Communicatie over klimaatadaptatie gaat over het vinden van verbinding met de diverse doelgroepen om ze vervolgens te inspireren tot actie. In dit artikel hebben we vier tips gegeven om daarmee aan de slag te gaan. Aan de hand van deze tips kun je je communicatie optimaliseren of nieuwe campagnes beginnen met een focus per doelgroep. Dat klinkt als veel extra werk, maar uit de praktijk blijkt dat elke doelgroep gericht benaderen het meeste effect oplevert. Mijn uitdaging aan jullie is om een doelgroep te kiezen waar je nu nog geen contact mee hebt en om aan de hand van de tips een actie voor hen te bedenken.
Kom je er zelf niet uit? Neem dan contact met ons op en we denken met je mee over hoe jij verschillende doelgroepen kunt betrekken in je klimaatadaptatie-aanpak!
Communicatiebureau de Lynx
Gebouw met de Vaas
Gerrit Zegelaarstraat 1
6709 TA Wageningen
Meer weten over
ons groene hart?