De kracht van communicatie in gedragsverandering
Stel je voor: een groene buurt vol inheemse planten, bloemenzeeën langs de bermen, en bewoners die trots zijn op hun groene leefomgeving. Hoe kom je daar? Niet iedereen vergroent om dezelfde reden. Waar de een kiest voor biodiversiteit, gaat de ander voor gemak en lage onderhoudskosten. Het succes van vergroening hangt af van onze aanpak van communicatie: hoe gaan we om met de weerstanden die mensen kunnen ervaren bij verandering?
Het brein en gedragsverandering
Uit onderzoek blijkt dat 95% van onze beslissingen wordt genomen op basis van intuïtie en emotie. Slechts 5% is rationeel en weloverwogen. Dit betekent dat een rationele benadering in communicatie – bijvoorbeeld door de ecologische voordelen van vergroening te benoemen – vaak onvoldoende is om mensen echt in beweging te krijgen. We moeten emoties aanspreken, gewoonten doorbreken en weerstand (h)erkennen.
Weerstanden bij duurzaam gedrag
Weerstand tegen verandering komt in verschillende vormen voor:
Weerstanden wegnemen
Om gedragsverandering te stimuleren, is het cruciaal om deze weerstanden te erkennen en te verwerken in communicatie-uitingen. Hier zijn enkele van onze strategieën:
Doelgroepenbenadering
In het campagneplan voor tuinvergroening houden we rekening met verschillende typen bewoners en benaderen we hen op een manier die aansluit bij hun specifieke interesses. De natuurliefhebber inspireren we met beelden van vlinders, vogels en inheemse planten, terwijl we de praktische buurman overtuigen door te benadrukken dat een groene tuin er toch netjes uit kan zien met minimale inspanning. Door rekening te houden met persoonlijke drijfveren en weerstanden, zorgen we dat onze boodschap aansluit bij de doelgroep.
Als groen communicatiebureau zijn wij jouw partner in het creëren van betekenisvolle verandering voor een groener en duurzamer Nederland.
Communicatiebureau de Lynx
Gebouw met de Vaas
Gerrit Zegelaarstraat 1
6709 TA Wageningen
Meer weten over
ons groene hart?