Draagt jouw website bij aan je groene missie?

Het krijgen van inzicht in de statistieken van je website is essentieel voor het opzetten van een succesvolle online strategie. Zo weet je namelijk altijd waar er ruimte is voor verbetering. Weet je bijvoorbeeld hoeveel bezoekers je momenteel krijgt? En hoe zit het met je conversiepercentages? Rianne Doller, onze online zichtbaarheid expert, geeft je vijf meetinstrumenten voor het bereik van je website.
Home » Blog » Draagt jouw website bij aan je groene missie?

Bij De Lynx ontwikkelen we voor verschillende opdrachtgevers gebruikersvriendelijke websites waarbij we altijd aanraden om Google Analytics te installeren. Deze tool geeft je een eerste stap naar inzicht in het gedrag van bezoekers op jouw website. In deze blog delen we vijf meetinstrumenten van Google Analytics om de effectiviteit van je website te meten. Zodat je zeker weet dat jouw online aanwezigheid een positieve impact heeft.

1. Bezoekersaantal: hoeveel bezoekers krijgt je website?

De simpelste meettool is het aantal bezoekers van jouw website. Google Analytics biedt een helder overzicht van deze cijfers. Je kunt het bezoekersaantal per dag, week, maand of jaar bekijken en zo volgen of het bereik van je website groeit. Pieken en dalen in deze cijfers kunnen je helpen om te onderzoeken welke communicatieacties effectief zijn geweest. Zie je bijvoorbeeld een piek na het versturen van een nieuwsbrief of het lanceren van een social mediacampagne? Dat is waardevolle informatie.

2. Bouncepercentage: hoe interessant vinden bezoekers je website?

Het bouncepercentage geeft aan hoeveel bezoekers je site meteen verlaten zonder een actie te ondernemen. Dit kan erop wijzen dat de website onduidelijk is, niet goed opent, of niet biedt wat de bezoeker zoekt. Hoe lager het bouncepercentage, hoe beter. Een bouncepercentage van 26 tot 40 procent is goed, 41 tot 55 procent is gemiddeld, en 56 tot 70 procent is te hoog. Het ideale percentage hangt echter ook af van het type website dat je hebt.

3. Gemiddelde sessieduur: hoelang blijft een bezoeker hangen op je website?

De gemiddelde sessieduur laat zien hoe lang bezoekers op je site blijven. Dit geeft inzicht in welke pagina’s interessant gevonden worden. Stel, je hebt een blog en ziet dat het ene bericht een gemiddelde sessieduur van 20 seconden heeft en een ander bericht 2 minuten en 31 seconden. Dan kun je aannemen dat het tweede bericht beter gewaardeerd wordt. Deze informatie helpt je te begrijpen welke content je bezoekers waarderen.

4. Top inhoud: welke pagina’s worden het meest bezocht?

Met deze gegevens krijg je inzicht in welke pagina’s het meest bezocht worden. Dit kan komen via een nieuwsbrief, social media, een campagne of doordat bezoekers tijdens hun websitebezoek zelf op deze pagina’s klikken. Bijvoorbeeld, als de homepagina van delynx.nl het meest bezocht wordt, gevolgd door de teampagina, het portfolio en de dienstenpagina, geeft dat aan dat bezoekers geïnteresseerd zijn in wie wij zijn en wat we doen. Zo kun je zien of de belangrijke pagina’s goed vindbaar zijn voor je bezoekers.

5. Top zoekopdrachten: met welke woorden vinden mensen je site?

Deze lijst toont de zoekwoorden die bezoekers hebben ingetypt in een zoekmachine voordat ze op je site kwamen. Dit geeft inzicht in de vragen en behoeften van je doelgroep en of de juiste zoekwoorden zijn ingesteld voor je website. Als je vooral gevonden wordt op termen die niet relevant zijn voor je werk, is je website niet goed geoptimaliseerd voor zoekwoorden. Hier is veel winst te behalen.

Wil jij een websitescan?

Er zijn nog veel meer meetinstrumenten die je kunt gebruiken voor de monitoring van je website. Deze vijf meetinstrumenten zijn een mooi startpunt. Benieuwd hoe jouw website presteert en hoe je deze verder kunt optimaliseren? Bij Communicatiebureau de Lynx helpen we je graag op weg naar een effectievere website. Neem contact op met Rianne Doller, onze online zichtbaarheid expert, voor een websitescan via r.doller@delynx.nl.