Magazine maakt 5 jaar onderzoek rond voedseltransitie toegankelijk

Tekst / Vormgeving

Opdrachtgever

NWO
Home » Portfolio » Magazine maakt 5 jaar onderzoek rond voedseltransitie toegankelijk

5 jaar onderzoek presenteren, hoe doe je dat? Een boekje kan natuurlijk, maar misschien werkt een magazine wel beter, dachten wij. NWO vond dat een goed idee, dus maakten wij voor hen ‘Ingrediënten voor een groene toekomst’.

De vraag

In opdracht van NWO keek een consortium van onderzoeksinstituten en maatschappelijke organisaties naar allerlei aspecten van de ‘Transitie naar een duurzaam voedselsysteem’. 5 jaar lang deden ze onderzoek: hoe staat het nu, waar willen we naartoe en hoe komen we daar? Bij het slotevent op 22 april 2025 wilden ze de resultaten van al die onderzoeken graag presenteren in een prettig leesbare, aantrekkelijke publicatie.

Onze aanpak

  • Geen boekje, maar magazine. Waar NWO en het consortium in eerste instantie dachten aan een boekje, stelden wij voor er een magazine van te maken. Dat nodigt meer uit tot bladeren, en biedt meer vrijheid in de vormgeving. Bovendien paste het naadloos bij de inhoud: korte weergaves van onderzoeken van postdocs, daarnaast een aantal langere artikelen, columns en een verzameling korte quotes.
  • Flinke redactieslag. We interviewden vele postdocs, schreven columns op basis van interviews en verzamelden quotes. De artikelen die onderzoekers zelf schreven, konden een flinke redactieslag gebruiken: we kortten ze in, brachten er structuur in aan en verzonnen tussenkopjes.
  • Wat zet je nou op de omslag van zo’n magazine over de voedseltransitie? Alleen dat al kostte de nodige discussie. Uitdaging was ook de ijsberg, een centraal beeld in de transitie: wat je ziet is maar een klein deel van wat er speelt. Het was een hele kunst om van een powerpointslide vol termen een aantrekkelijk ijsbergplaatje te maken.

Resultaten

  • Een mooi overzicht van al het onderzoek dat in het programma is uitgevoerd.
  • Een tijdschrift dat door deelnemers aan het slotevent enthousiast werd meegenomen.
  • Een magazine dat alle betrokkenen met trots kunnen laten zien als mensen vragen waar ze nou mee bezig zijn.

Je kunt het magazine ook online lezen