Magazine Duurzaam Boer Blijven

Strategie / Tekst / Vormgeving

Opdrachtgever

Gemeente Midden-Delfland
Home » Portfolio » Magazine Duurzaam Boer Blijven

In Midden-Delfland is iets bijzonders aan de hand. De melkveehouders van Midden-Delfland zetten op eigen initiatief stappen om duurzamer te werken. Dat doen ze samen met de gemeente. Dankzij de kringloopboeren blijft het landschap van Midden-Delfland open en groen. Dat is van grote meerwaarde voor de regio, omringd door drukbevolkte steden als Rotterdam, Schiedam en Delft.

De vraag

De gemeente van Midden-Delfland juicht de aanpak van deze kringloopboeren toe. Hoe krijgen we het belangrijke werk van deze boeren beter voor het voetlicht, bij inwoners én andere bestuurders en beleidsmakers? Hoe laten we inwoners zien dat zij zelf een belangrijke rol spelen, als ze vaker lokaal hun zuivel kopen?

De gemeente vroeg De Lynx twee keer om een magazine te maken.

Onze aanpak

  • Wat is nou zo bijzonder aan het verhaal van Midden-Delfland? Het zijn de eigenwijze koplopers, het vertrouwen, de waardering, de samenwerking: dát wilden we dus uit de doeken doen.
  • De held. De boer als held: dat staat in het eerste magazine centraal. Daarvoor gebruikten we pop-art-elementen, close-up fotografie en spreadvullende portretten.
  • Boeren werken samen, ook met jou: daarover gaat het tweede magazine. Met ‘het gezin aan de keukentafel’ brachten we het verhaal van Midden-Delfland dichtbij.
  • Een stempelkaart in het magazine moedigt inwoners aan om lokaal te winkelen en zo bij te dragen aan het behoud van het landschap.

Resultaten

  • Je kunt er niet omheen: Midden-Delfland is trots op haar boeren.
  • Bewustwording: boeren zorgen voor het pak melk op tafel én een groen landschap. Weet jij waar je voedsel vandaan komt?

 

 

Voor deze opdrachtgever maakten we ook:

  • Pop-up-boek: Midden-Delfland, een landschap van stand
  • Aankleding en boek afscheidsevent burgemeester Rodenburg

Het eerste magazine, zomer 2021

En de tweede, 2024-2025