Waarom subsidie aanvragen niet lukt – zo help je inwoners verder

Hoe zorg je er als gemeente voor dat inwoners in beweging komen en een (isolatie)subsidie aanvragen? We vroegen het onlangs via een poll op onze LinkedIn. De meeste stemmen? Verbeter het aanvraagproces. Subsidies zijn een belangrijke motor om huiseigenaren tot verduurzamen te verleiden. Maar voordat een aanvraag daadwerkelijk lukt, moeten mensen de nodige hobbels overwinnen.
Home » Blog » Waarom subsidie aanvragen niet lukt – zo help je inwoners verder

Van bekendheid naar aanvraag

Voordat inwoners überhaupt een subsidie willen aanvragen is er al van alles gebeurt. Ze zien het nut in van de maatregel (isoleren), hebben de kennis en middelen om aan de slag te gaan, en weten natuurlijk dat de subsidie bestaat. Daarna begint het pas. Mensen moeten:

  • begrijpen of ze in aanmerking komen,
  • weten welke stappen ze moeten zetten,
  • contact zoeken met het Energieloket, een energiecoach of de gemeente met eventuele vragen over de subsidie
  • en uiteindelijk de aanvraag afronden.

Bij al deze stappen is heldere, toegankelijke communicatie essentieel.

Waarom het vaak spaak loopt

Uit onze poll blijkt dat er heel wat beter kan in die aanvraagfase, en dat zien we ook terug bij onze opdrachtgevers. Er kunnen allerlei onbedoelde hindernissen voorkomen. Dat begint al met onduidelijke voorwaarden. Soms doorlopen mensen het hele aanvraagproces om aan het eind te lezen dat ze niet in aanmerking komen. Formulieren zijn ingewikkeld of er wordt om veel informatie gevraagd. Soms moeten mensen kosten voorschieten of kunnen ze pas ná uitvoering van maatregelen subsidie aanvragen. Is aanvragen gedoe, of is onduidelijk of de subsidie wordt toegekend, dan is de kans reëel dat mensen afhaken.

De inwoner centraal zetten

Gemeenten weten voor wie ze werken: hun inwoners. Soms verdringt de techniek het menselijke een beetje. Hoe zorg je ervoor dat je die inwoner altijd vooraan op het netvlies houdt?

  • Betrek de afdeling communicatie altijd meteen vanaf de ontwerpfase van een regeling
  • Leg een regeling stap-voor-stap uit in heldere taal, ondersteund met voorbeelden of een korte video
  • Zorg ervoor dat mensen kunnen kiezen hoe ze bij vragen geholpen worden: digitaal voor wie dat wil, maar ook telefonisch of via een fysiek loket
  • Presenteer ervaringsverhalen van inwoners die het traject al hebben doorlopen, zodat anderen vertrouwen krijgen
  • Zorg voor een duidelijke of vertrouwde afzender: soms werkt een energieloket of een lokale partner beter dan een formele gemeentebrief

Samen drempels wegnemen

We weten allemaal dat een subsidie pas impact heeft als inwoners hem daadwerkelijk aanvragen. Dat lukt als mensen zich geholpen voelen: door helder te communiceren, weerstanden weg te nemen en het proces eenvoudiger te maken.

Herken jij deze uitdagingen in jouw gemeente? Wij denken graag met je mee over hoe je inwoners wél succesvol door het aanvraagproces loodst. Samen maken we subsidieaanvragen toegankelijker, gebruiksvriendelijker en effectiever.