Voordat inwoners überhaupt een subsidie willen aanvragen is er al van alles gebeurt. Ze zien het nut in van de maatregel (isoleren), hebben de kennis en middelen om aan de slag te gaan, en weten natuurlijk dat de subsidie bestaat. Daarna begint het pas. Mensen moeten:
Bij al deze stappen is heldere, toegankelijke communicatie essentieel.
Uit onze poll blijkt dat er heel wat beter kan in die aanvraagfase, en dat zien we ook terug bij onze opdrachtgevers. Er kunnen allerlei onbedoelde hindernissen voorkomen. Dat begint al met onduidelijke voorwaarden. Soms doorlopen mensen het hele aanvraagproces om aan het eind te lezen dat ze niet in aanmerking komen. Formulieren zijn ingewikkeld of er wordt om veel informatie gevraagd. Soms moeten mensen kosten voorschieten of kunnen ze pas ná uitvoering van maatregelen subsidie aanvragen. Is aanvragen gedoe, of is onduidelijk of de subsidie wordt toegekend, dan is de kans reëel dat mensen afhaken.
Gemeenten weten voor wie ze werken: hun inwoners. Soms verdringt de techniek het menselijke een beetje. Hoe zorg je ervoor dat je die inwoner altijd vooraan op het netvlies houdt?
We weten allemaal dat een subsidie pas impact heeft als inwoners hem daadwerkelijk aanvragen. Dat lukt als mensen zich geholpen voelen: door helder te communiceren, weerstanden weg te nemen en het proces eenvoudiger te maken.
Herken jij deze uitdagingen in jouw gemeente? Wij denken graag met je mee over hoe je inwoners wél succesvol door het aanvraagproces loodst. Samen maken we subsidieaanvragen toegankelijker, gebruiksvriendelijker en effectiever.