We werken veel met organisaties die een grote passie hebben voor hun werk en missie om de wereld een stuk groener te maken. Met veel passie zetten ze zich in om mooie verhalen te delen en om mooie projecten op te starten. Vaak krijgen ze positieve reacties op hun werk uit hun eigen kringen. Alleen is dat niet altijd de beoogde doelgroep en blijkt de communicatiestrategie niet altijd de beoogde doelgroep te raken. Elke groep heeft namelijk een andere aanpak nodig én een ander verhaal.
Wat doe je dan als je die groep wel wil bereiken? Hier wordt het leuk voor mij als communicatieadviseur. Nu is het namelijk tijd om je te verplaatsen in je doelgroep en om ze te leren kennen. Op die manier kun je een communicatiestrategie ontwikkelen die bij hen past en content die hen raakt. Met de juiste woorden voor de doelgroep, ingaand op wat belangrijk voor ze is, en geplaatst op de kanalen waar ze informatie halen.
Ik deel hier vier tips die ik zelf gebruik om een nieuwe doelgroep te leren kennen:
Verdiep je in de (digitale) wereld waar je doelgroep actief is. Door blogs te lezen, lid te worden van relevante Facebookgroepen, de activiteiten van influencers te volgen en zelfs lokale kranten te lezen die populair zijn bij je doelgroep, krijg je waardevolle inzichten. Let vooral op de onderwerpen die veel aandacht krijgen en de specifieke taal en uitdrukkingen die je doelgroep gebruikt. Dit helpt je om je communicatie aan te passen aan hun voorkeuren en interesses.
Probeer in contact te komen met mensen die tot je doelgroep behoren, of het nu via vrienden, familie, bestaande klanten of online communities is. Door gesprekken aan te gaan, kun je onverwachte inzichten verwerven in wat je doelgroep beweegt, wat hun zorgen zijn en welke vragen ze hebben.
Bezoek evenementen en bijeenkomsten die je doelgroep aantrekt. Of het nu conferenties, workshops, netwerkbijeenkomsten of lokale activiteiten zijn, deze gelegenheden bieden een uitstekende kans om de sfeer te proeven en direct met je doelgroep in contact te komen.
Laat je doelgroep actief deelnemen aan het verbeteringsproces van je communicatie-inspanningen. Door hen te betrekken bij het testen van je content of projecten, krijg je waardevolle feedback die je kunt gebruiken om je strategieën te verfijnen. Vraag je doelgroep wat hun mening is over de inhoud, of het duidelijk is wat je wilt overbrengen, en of het aansluit bij hun behoeften en interesses.
Door deze vier tips toe te passen, kun je een beter inzicht krijgen in je doelgroep en beter begrijpen hoe je hen kunt bereiken en betrekken.
Als je hulp nodig hebt bij het ontwikkelen van een communicatiestrategie die je doelgroep raakt, staan wij bij De Lynx klaar om je te ondersteunen. Neem gerust contact met ons op voor advies op maat: bel 0317 465 544 of stuur een mail naar info@delynx.nl.
Communicatiebureau de Lynx
Gebouw met de Vaas
Gerrit Zegelaarstraat 1
6709 TA Wageningen
Meer weten over
ons groene hart?