De nieuwe website van Herenboeren – wat komt er kijken bij vormgeving?

Afgelopen zomer lanceerden we de gloednieuwe website van Herenboeren Nederland. Daar zijn we trots op, want met de redesign hebben we een gebruikersvriendelijkere website gemaakt waar de organisatie zich goed mee kan presenteren. En waar het verhaal van Herenboeren duidelijker naar voren komt. Daarnaast was het tijd voor een nieuwe frisse look and feel. Wat komt er allemaal kijken bij een redesign?
Home » Blog » De nieuwe website van Herenboeren – wat komt er kijken bij vormgeving?

Het verhaal duidelijker vertellen

Eerst even voorstellen: Herenboeren draagt bij aan het realiseren van een natuurgedreven en volhoudbaar landbouw- en voedselsysteem. Als Herenboer ben je, samen met 250 huishoudens, eigenaar, ondernemer, producent en consument van je éigen boerderij. Er zijn meerdere boeren in dienst als agrarisch bedrijfsleider. Zo raak je, samen, betrokken bij je voedselproductie.

Na 10 jaar is Herenboeren Nederland uitgegroeid van pionier naar een professionele en volwassen organisatie. De website van Herenboeren Nederland (met daaronder de websites van de verschillende lokale Herenboerderijen) is hét centrale medium waarop Herenboeren zich in woord en beeld presenteert. Belangrijke wens van Herenboeren Nederland is dat de nieuwe website het verhaal vertelt dat past bij wie de organisatie nu is.

Tijd om het verhaal aan te scherpen en de organisatie goed te presenteren dus. En dat in zowel woord als beeld. Daarbij is het belangrijk om de veelheid aan initiatieven, geïnteresseerden en samenwerkingsverbanden en de schaalgrootte van een boerderij te laten zien: ze voeden maar liefst 250 huishoudens, er is verbinding en community-gevoel tussen de leden.

Wat komt er allemaal kijken bij vormgeving?

Ons team van De Lynx ging, na het startgesprek waar doelen, doelgroepen en bezoekerstaken besproken zijn, aan de slag met een functioneel ontwerp: welke pagina’s zijn er nodig, wat wordt de menustructuur, wat is de customer journey). Hierna boog onze vormgever zich over het grafisch ontwerp. Vertel Irene, waar heb je op gelet?

“Herenboeren Nederland wilde graag een eigentijdse maar wel herkenbare uitstraling. Een belangrijk uitgangspunt was de nadruk op mooi beeld waar samenwerking, het community-gevoel, en de grootte van de Herenboerderijen naar voren komt. Daarnaast wilde we rust behouden op de website. Belangrijke aspecten waren:

Innovatieve mentaliteit
Herenboeren is constant in beweging, ze geloven dat het anders kan. Bij deze innovatieve mentaliteit passen organische vormen goed. Daarom hebben we gekozen voor gebogen lijnen en afgeronde hoeken. Niet recht toe recht aan. De ronde vorm van het logo passen we op verschillende plekken toe.

Ruimte voor mooi beeldmateriaal
Met grote foto’s en veel ruimte voor mooi beeldmateriaal laten we de groei zien, de verbinding met het land, voedsel en met elkaar, de veelheid aan initiatieven en de motivatie van alle betrokkenen die centraal staat. We zien mensen aan het werk op het land, de producten mooi in beeld, grote velden, de leden samen en regelmatig met hun kinderen om zo de volgende generatie te laten zien waar hun voedsel vandaan komt.

Kleurenpallet
Het bestaande kleurenpallet is behouden voor de herkenbaarheid van de organisatie. Wel hebben we een aantal accenten aangepast voor een frisse en eigentijdse uitstraling. De accentkleur oranje is vervangen door de accentkleur framboosrood. De lichtgroene kleur hebben we meer ingezet. De kleuren rood en groen liggen tegenover elkaar in de kleurencirkel en geven daardoor een sterk en mooi contrast.

Logo speels inzetten
Een element uit het logo hebben we speels laten terugkomen bij de koppen op de website. Daarnaast hebben we de koppen deels vet gedrukt, passend bij het huidige logo-design.

Meer weten?

Bekijk de nieuwe website van Herenboeren Nederland. Wil je meer weten over het ontwikkelen van een nieuwe website of ben je benieuwd hoe we jou kunnen helpen? Neem dan contact op met Eva Oosterwegel. We denken graag met je mee.