Vergroot je kans van slagen op een succesvolle crowdfundingcampagne! Doe mee met deze workshop, vol tips en trucs van een ervaringsdeskundige.
Crowdfunding is hip en blijft maar doorgroeien. Crowdfunding is echter verre van easy money. Meer dan de helft van de projecten mislukt. Onderschat de 3 C's van Crowdfunding niet: Community, Communicatie en Commitment. Maar áls het lukt, heb je niet alleen geld, maar ook een kring van enthousiastelingen rond je initiatief.
Voor wie
Voor groene initiatieven die geld en draagvlak willen genereren via crowdfunding (denk aan initiatieven rond landschap/(stads)landbouw/platteland/openbaar groen/buurtmoestuinen/natuur)
Inhoud
In deze workshop focussen we op de 3 C's van Crowdfunding en geven zo een stevige basis voor een goede crowdfundingcampagne. Bijna iedereen heeft wel waardering voor groen, maar de kunst is om die waardering om te zetten in waarde. We gaan in op 2 specifieke vormen van crowdfunding (donaties en tegenprestaties).
Community
Crowdfunding draait om je netwerk. Hoe bouw je dit uit én om tot een duurzame community? Hoe kun je het groene karakter van je project hierin benutten?
Communicatie
Crowdfunding is eigenlijk veel meer communiceren dan fondsenwerven. Dit vergt een duidelijke communicatiestrategie (wat is je verhaal, wie is je doelgroep, wat zijn je kanalen, wat is je boodschap, welke middelenmix zet je in). En ook hier weer: hoe kun je het groene benadrukken?
Commitment
Wat is jouw doel met crowdfunding? Wil je alleen geld ophalen of ook (duurzame) commitment realiseren? Hoe doe je dit? Zo kun je aan sequential crowdfunding gaan denken.
Twee varianten
Vogelvlucht (1,5 uur)
Hierin nemen we in vogelvlucht de basics door. Waar moet je op letten voor een effectieve campagne? Hoe benut je het groene karakter van je project in je campagne? Je krijgt tips & trucs voor een goede opbouw van je campagne en het hoe en waarom van community building.
Deze workshop is heel geschikt als onderdeel van een studiedag.
Onderzee (3 uur)
In deze workshop kunnen we de diepte in. We zoomen verder in op onderdelen van een effectieve crowdfundingcampagne. Ook kijken we naar de meerwaarde van groen.
Zonder goed verhaal geen goede campagne. Daarom oefenen we met storytelling, dus hoe zet je jouw verhaal met minimale middelen goed en geloofwaardig neer? Ook geven we tips voor een goede opbouw van je campagne. Ten slotte gaan we dieper in op het hoe en waarom van community building.
Workshopbegeleiding
Marjel Neefjes is allround-tekstschrijver en senior-communicatieadviseur bij Communicatiebureau de Lynx. Ze geeft regelmatig workshops in schrijven over groen en storytelling. Marjel is daarnaast mede-eigenaar van schaapskudde Grebbeveld Schapen &zo in Wageningen en heeft hiervoor meerdere succesvolle crowdfundingcampagnes ontwikkeld en uitgevoerd. Zij schrijft een blog over haar bedrijf die ze tweewekelijks via een nieuwsbrief verspreidt aan 800 abonnees.
Praktische informatie
Incompany |
Individueel |
|||
Duur workshop | 3 uur | 3 uur | ||
Min./Max. aantal deelnemers | 4/12 | 4/12 | ||
Kosten | 600 euro | 60 euro | ||
Locatie | Op locatie, of bij ons Wageningen | Ons kantoor in Wageningen |
* Inclusief gratis koffie, thee en koek.
De prijzen zijn excl. btw, excl. reistijd en reiskosten.