Aanleiding

”Je moet teveel klikken”, was de mening van veel gebruikers van de website pas.bij12.nl. Ze raken de weg kwijt door de gelaagdheid van de website. Het Programma Aanpak Stikstof (PAS) is complex en de website slibt dan ook snel dicht met veel, wel heel relevante, informatie. Het PAS-bureau van BIJ12 vroeg De Lynx daarom om een advies hoe de informatie logisch en vindbaar te houden en voor alle gebruikers relevant. Een contentstrategie dus.

Wat heeft De Lynx geleverd?

In een voorgesprek en met twee bijeenkomsten inventariseerden we de doelgroepen en doelen van de website. Om de wensen van de gebruikers te inventariseren hielden we telefonische interviews met de partners van de PAS, de uitvoerders van de PAS (o.a. provincies, vergunningverleners) en het PAS-bureau. En vanuit de huidige website inventariseerden we wat kan blijven en wat weg kan.

Met de uitkomsten van de interviews en inventarisatie gingen we aan de slag met onder andere een heldere menustructuur en verbeterde functionaliteiten voor de website. Zo zal een kennisbank helpen om alle rapporten eenvoudig te vinden. Deze rapporten worden per thema opgenomen in de kennisbank en deze worden dan weer gekoppeld aan nieuwsberichten met hetzelfde onderwerp of thema. Hiermee wordt de informatie gestructureerd en op een heldere manier aangeboden. De menustructuur vereenvoudigden we, en we bedachten functionaliteiten waarmee ook dieperliggende items beter bereikbaar worden. Ook adviseerden we welke termen er in het menu gebruikt kunnen worden.

Voor het PAS-bureau zelf is op de nieuwe website ook een prominentere plek zodat bezoekers weten bij wie ze terecht kunnen bij interesse in de PAS. Alle adviezen en ontwerpen zijn vertaald in een conceptversie contentstrategie en een functioneel ontwerp voor de vernieuwde website pas.bij12.nl.

Producten en diensten

•    Adviesrapport contentstrategie en functioneel ontwerp nieuwe website (niet openbaar)