Aanleiding

Bijenhouden is razend populair, het aantal imkers groeit gestaag. Veel imkers zijn aangesloten bij de Nederlandse BijenhoudersVereniging (NBV). Om alle bestaande en potentiële leden goed te bereiken, maar vooral ook het brede publiek te voorzien van goede informatie over bijen en bijenhouden, voorzien we de NBV al jarenlang van communicatiemiddelen en advies.

Wat heeft de Lynx verzorgd?

Onder de vlag 'Het land in' bezocht het landelijke NBV-bestuur de verschillende regio's in Nederland om de samenwerking met de afdelingen in het land te verstevigen. De Lynx dacht een programma uit met veel ruimte voor de lokale afdelingen, veel uitwisseling en een luisterende rol voor het landelijk bestuur. We organiseerden en presenteerden de bijeenkomsten en dachten met de NBV mee hoe je de uitkomsten het beste met de leden kunt delen.

Voor de bijeenkomsten ‘Het land in’ maakten we het ontwerp voor een reeks van 7 posters waarop te zien en te lezen is wat de NBV zoal doet. Het bleek een schot in de roos. Na een voorzichtige eerste druk van 7 posters, zijn daarna 250 sets besteld, één voor elke afdeling. Lees meer over de reeks posters in het nieuwsbericht Start de Persen!.

De NBV houdt kantoor in Het Bijenhuis in Wageningen. Onderdeel van Het Bijenhuis is een winkel met alle imkerbenodigdheden. Het Bijenhuis is in 2016 prachtig verbouwd. We maakten het ontwerp voor een groot paneel (14 x 3 meter) met foto's van het rijke leven van bijen en imkers voor aan de wand van de ruimte waar de NBV bezoekers ontvangt. We maakten ook het paneel bij de ingang van de winkel en diverse roll-upbanners. Mensen die de verbouwing van Het Bijenhuis sponsorden met een klein of groot bedrag, kregen een naamsvermelding op een fraai bijenkunstwerk. We ontwierpen en produceerden dit werk.

Ook zorgden we voor materialen voor de algemene herkenbaarheid van de imkers van de NBV. Op hun landelijke open dagen zijn imkers van de NBV  te herkennen aan een t-shirt dat we ontwierpen. We maakten ook de posters die de open dagen aankondigen, en de jaarlijkse NBV-ledenpas.

2012 was het Jaar van de Bij. Speciaal daarvoor maakten we de 'Bijenkrant' (oplage 60.000) vol informatie over honingbijen en wilde bijen. Tuinbezitters lezen in deze krant hoe ze hun tuin zo bij-vriendelijk mogelijk kunnen maken. De krant is breed verspreid, onder andere via het bijenpaviljoen op de Floriade in Venlo. We ontwikkelden het concept, de teksten en de vormgeving.

Voor mensen die overwegen om zelf te gaan imkeren, schreef de NBV teksten over wat er allemaal komt kijken bij het houden van bijen. Deze teksten goten we in een aantrekkelijke vormgegeven brochure. Voor het brede publiek maakten we een vrolijke, informatieve z-card over bijen, en een folder over welke bloemen en planten populair zijn bij bijen. Deze folders zijn breed verspreid onder bezoekers van tuincentra. Ook maakten we een reeks van vijf informatiefolders voor geïnteresseerd publiek en aspirant-imkers. De thema’s van de folders zijn:

  1. Bijenvolk en bestuiving
  2. Honingbijen (+ zwermen), andere bijen, hommels, wespen en lookalikes
  3. Bijenproducten: honing, was, propolis, stuifmeel, bijengif en -steken
  4. Bijenhouden als hobby, imker zijn wat doet dat met je, vereniging NBV
  5. Kinderfolder

In 2018 scherpten we de huisstijl wat meer aan en maakten we visitekaartjes voor alle NBV-leden en een nieuwe ledenpas.

Producten en diensten

  • Huisstijl
  • De Bijenkrant
  • Panelen in het bijenhuis
  • Brochure 'hoe wordt je imker'
  • Posterserie ‘wat doet de NBV’
  • Reeks bijeenkomsten ‘het land in’
  • Z-card en flyer over bijen
  • Folders
  • Posters
  • T-shirt
  • Ledenpas