Benedenbuurt gaat van het gas af, 4 communicatietips

Maar liefst 83% van de bewoners van de Benedenbuurt in Wageningen doet graag mee met een nieuw warmtenet, en gaat daarmee ‘van het gas af’. Het is een initiatief van bewonerscoöperatie WOW. Nederland breed gezien, is dit een opvallend succes. Niet alle initiatieven om ‘van het gas af te gaan’, kunnen rekenen op zoveel enthousiasme bij inwoners. Wij zijn dan ook best trots op het resultaat van de campagne waar ons bureau de aanpak voor opstelde en de communicatie van verzorgde.
Home » Blog » Benedenbuurt gaat van het gas af, 4 communicatietips

We delen de keuzes die we in de communicatieaanpak maakten:

1. De eerste info over het warmtenet: uitgebreid, betrouwbaar – en enthousiast

Overstappen van gas naar warmte via een centrale warmtepomp roept veel vragen op. Geen van de inwoners had er al ervaring mee en nergens anders in Nederland was er een voorbeeld van een wijk met bestaande woningen waar een warmtenet is geïntroduceerd.

Daarom startten we met een uitgebreide brochure, een lange (online) lijst met veelgestelde vragen en een aantal algemene informatieavonden. We deelden de beschikbare kennis zo transparant en betrouwbaar mogelijk: geen ‘mooi-weer-praatjes’ of algemene bewoordingen, maar eerlijke en specifieke informatie over wat er komt kijken bij een overstap. Natuurlijk waren de afzenders tegelijkertijd trots en enthousiast over het project. Dat was een uitdaging: hoe breng je dat enthousiasme over, zonder het idee te geven vooral zelf graag iets te willen?

2. Vervolg: persoonlijke aanpak

We merkten na de eerste bijeenkomsten dat veel vragen over heel specifieke situaties gingen die per huishouden verschilden. Daarom kozen we in de tweede fase voor een meer persoonlijke aanpak. Het project uit de Benedenbuurt is een bewonersinitiatief. Buurtbewoners gingen dus langs bij hun buren. Dat bleek heel goed te werken.

3. Een deadline én de tijd geven

We gebruikten een deadline, dat gaf een duidelijke focus. De deadline kreeg een prominente plek op de website en in de brochure. Inwoners hadden tot 15 juli 2022 de tijd om zich aan te melden als klant. Daarna kon het ook nog, maar dan zouden de kosten hoger zijn.

Tegelijkertijd wilden we geen druk opleggen. Pas in de allerlaatste fase spoorden we mensen aan: ‘Nog 5 dagen tot de deadline.’ De statistieken laten zien dat de eerste weken de enthousiastelingen zich aanmeldden, daarna was er een periode van weinig aanmeldingen en op het einde stroomden de aanmeldingen binnen. Kennelijk is aanmelden voor een warmtenet net zoiets als je verzekering regelen: je stelt het uit tot het laatste moment.

4. Vlaggetjes in de tuin

Een grote vraag vooraf was: willen inwoners die al klant zijn geworden dat aan anderen laten zien? En zo ja, op welke manier? Daarom hadden we een paar opties klaarliggen: ze konden een poster voor het raam hangen en/of een vlaggetje in de tuin steken. Sommige inwoners vroegen we: mogen we je interviewen, en/of wil je ambassadeur zijn?

De posters liggen er nog, maar de vlaggetjes moesten we al na korte tijd bijbestellen. Bijna iedereen wilde wel zo’n oranjerood vlaggetje op houten stok in de tuin. De wijk kleurde steeds vrolijker!

De ambassadeursrol lag minder mensen. Misschien dat een project ‘van het gas af’ daarvoor te nieuw en onbekend is. Wel wilden de meeste inwoners die we dat vroegen meewerken aan een interview. In het interview brachten we de voors en tegens in beeld: hoe waren ze tot het besluit gekomen om klant te worden, wat had ze overtuigd?, maar ook: welke twijfels waren er?

5. En daarnaast…

Daarnaast waren er natuurlijk nog veel andere factoren die bijdroegen aan het succes en die niet specifiek om communicatie draaiden:

– Ontzorgen! Het meest belangrijk was wel het maximaal ontzorgen van de bewoners. Bewonerscoöperatie WOW heeft geen enkele moeite gespaard om het de inwoners zo makkelijk mogelijk te maken. Zo min mogelijk gedoe straks bij het aansluiten op het net en bij noodzakelijke of gewenste aanpassingen in huis. Het organiseren van collectieve inkoop van inductiefornuizen. Hulp bij het invullen van het aanmeldformulier. Meedenken over oplossingen voor individuele gevallen, zoals mensen die willen verhuizen of mensen met een zeer voordelig en langlopend energiecontract. Directe en uitgebreide reacties op vragen. De lijst van hulp was eindeloos.

– Zelf eigenaar zijn: wat het warmtenet aantrekkelijk maakte, is dat de buurt zelf deels eigenaar wordt. Zoals één van de geïnterviewden zei: “De initiatiefnemers wonen bij mij om de hoek.” En klanten kunnen – via de bewonerscoöperatie – meepraten over de koers van het warmtebedrijf. De coöperatie is voor een derde eigenaar.

– Momentum: geen Russisch gas. De situatie in Oekraïne zorgde voor een momentum. In het voorjaar is Rusland Oekraïne binnengevallen en veel inwoners vonden het een prettig idee om niet langer afhankelijk te zijn van Russisch aardgas.

– Helaas betekent ‘van het gas af’ en overstappen op een gezamenlijke warmtepomp niet dat de energie meteen ook een stuk goedkoper wordt. Op het moment van de campagne hadden veel mensen nog een voordelig energiecontract en was het prijsverschil met warmte via WOW niet altijd positief. Ook is de energieprijs van het warmtenet gekoppeld aan de prijs van elektriciteit en gas. Deze beide zaken goed uitleggen was een mooie communicatie-uitdaging.

Ook interesse?

Ga je ook aan de slag met ‘van het gas af’ in jouw buurt, dorp of stad? We helpen je graag om dat tot een succes te maken. Neem contact op met Eva Oosterwegel: e.oosterwegel@delynx.nl of 0317 465544.